×

FASULYE

FASULYE

Türk mutfağının vazgeçilmez yemeklerinden olan kuru fasulye doyuruculuğu, ekonomik olmasının yanında ve zengin içeriği ile tam bir şifa kaynağıdır. Tam bir protein, vitamin ve mineral deposu olan fasulye A, folik asit(B9), B5, C vitamini ile demir, kalsiyum ve magnezyum mineralleri açısından zengindir. İçerisindeki bol protein ile kuru fasulyenin kırmızı etten bir eksiği bulunmamaktadır. Kırmızı eti çok tüketemeyenler ve vejetaryenler  için çok iyi bir alternatiftir. Lif açısından da zengin bir besindir. Bu özelliğiyle çok iyi bir diyet besinidir ve sindirim sorunu yaşayanlar için oldukça faydalıdır.

Kalp ve damar sağlığına, iskelet sistemine, böbreklere, sinir sistemine ve birçok organa faydası olan fasulye tam şifa kaynağıdır. Araştırmalara göre günlük 20-30 gram lif alımının kan basıncını düşürdüğü gözlenmiştir. Ayrıca, fasulye gibi lifli gıdaların kalp krizinden kaynaklanan ölümleri yüzde 25 oranında azalttığı tespit edilmiştir.

Fasulyenin bebek ve anne sağlığı için bol bol tüketilmesinde fayda vardır. Zengin demir içeriğiyle kansızlığı ve zengin folik asit içeriğiyle gebe kadınların spina bifida (omurganın bir yanının açık olması) hastalığına yakalanmış çocuk doğurma riskini en aza indirir.Bol miktarda protein içeren fasulye çocukların gelişimine de olumlu katkılarda bulunur.

Yüksek oranlı antioksidan içeriğiyle kansere yakalanma riskini azaltır. Özellikle kalın bağırsak ve meme kanserleri için önemli önleyici besinlerdendir.  Daha fazla fasulye tüketen Amerikalı hispanik bayanlarda (Portekiz, İspanya, Andorra vb kökenli) meme kanseri riski beyaz ırk bayanlara göre %50 daha düşük bulunmuştur. Beyaz fasulye, anti kanser özelliklerini içeren antioksidanlar açısından oldukça zengindir. Beyaz fasulye, vücutta bulunan serbest radikallerin etkisini azaltmak suretiyler, başta kanser olmak üzere bir çok kronik hastalığa neden olan sağlıksız unsurların ortadan kalkmasını sağlayabilir

Şimdiye kadar yapılan bilimsel araştırmalar fasulye ve fasulye çeşitlerinin sağlık açısından 60’tan fazla faydasının olduğunu ortaya koymuştur.

Kuru Fasulyenin Faydaları

Kalbe ve Dolaşım Sistemine Faydaları

  •  Lifli bir gıda olduğu için de kalp krizini de önler.
  • Kalp ve damar tıkanıklığını önler.
  • Kalp çarpıntısını giderir.
  •  Kardiyovasküler sistemin sağlıklı işleyişi için yardımcı olan magnezyumu bol miktarda içerirler.
  • İçerdiği besinler DNA ve RNA sentezi için yararlıdır. Bu özelliği sayesinde arterlerde homosistein düzeyini düşürür ve böylece kalp hastalığı riskini azaltmak için önemli rol üstlenir.
  • Kötü kolesterol düzeyini önemli ölçüde düşürür.
  • Potasyum oranı yüksek olan fasulyelerin düzenli olarak alımı, yüksek tansiyonu düşürmektedir.
  • İnsülin ve kan sekeri düzeyini kontrol altında tutarak seker hastalarına yardımcı olurlar.
  • Düşük glisemik indeksi karbonhidrat içerirler. Bu özelliği diyabet riskini önlemek için yardım eder.
  • Kan şekerinizin daha uzun süre dengede kalmasını sağlayarak gerginliğinizin tırmanmasını engellemeye yardımcı olur.

Sindirim Sistemi ve Kilo Almaya Karşı Faydaları 

  • K vitamini ve lifli içeriğinden dolayı oksidatif stres hücrelerin korur, bağırsak hareketlerini arttırır ve kolon kanseri gibi tehlikeli hastalıklara yakalanma riskini azaltır.
  • Leptin hormonu salınımını sağlar. Bu hormonun salgılanması da tokluk hissi sağlar ve iştahı önemli ölçüde bastırır.
  • Bağırsakları çalıştırır.  Zengin lif içeriğiyle kabızlık çeken kişilere iyi gelir, şişkinlik hissini giderir.
  • Lifli içeriğinden dolayı kalın bağırsak ve hemoroit sorunları için faydalıdır.
  • Lifler kalın bağırsakta kalsiyum öncelikli olmak üzere önemli minerallerin emilimine fayda sağlar.
  • Kalın bağırsakta diyet lifi fermantasyonuna yardımcı olur ve sindirim sisteminde bulunan yararlı bakterilerin sayısını arttırır.
  • Karaciğer yetmezliğine faydalıdır.

Böbreklere Faydaları

  • Böbrek rahatsızlıklarında etkilidir. Böbrekleri kuvvetlendirir.
  • Böbrek kumu ve taşlarını dökmeye yardımcı olur.
  • İdrar tutukluğuna karşı faydalıdır.

İskelet Sistemine Faydaları

  • Kalsiyum içeren fasulye güçlü kemiklerin oluşmasını sağladığı gibi, yaşlılıktan kaynaklanan kemik hastalıklarından korur.
  • Kemik yapısını güçlendirir.
  • Vücudun gelişimini ve onarımını destekler.
  • Homosistein düzeyini korur ve kemik ve kalça kırığı riskini azaltır.
  • İçerdiği bakır sayesinde romatizma (Romatoid Artrit) ağrılarını azaltabilir.

 

Sinir Sistemine Faydaları

  •  Bazı kaynaklar fasulye türlerinin migrene iyi geldiğini söylemektedirler. Fasulye migrenden kaynaklanan baş ağrılarını ve yüksek kan basıncını düzenler.
  • B vitamini kompleksini içerdiği için zihinsel hastalık olan Alzheimer gibi yaşa bağlı hastalığı önler.
  • Beyin gelişimi için önemlidir ve sinirleri kuvvetlendirir.
  • K vitaminin içerdiği  sphingo-lipidler, beyin ve sinir sağlığının korunmasını sağlamaktadır.
  • Bilişsel işlevin ve beyin hücrelerinin fonksiyonlarını yerine getirmek için ihtiyaç duydukları tiamini içermektedir.
  • Beyin hücrelerinin sağlığını koruyan tiamin açısından zengindir. Bunun yanında zihin ve beyin sağlığı için hayati önem taşıyan B1 vitamini içermektedir.
  • İçerdiği sülfit detoxifies molibden dolayı fasulye baş ağrısı gibi sorunlara iyi gelmektedir.
  • Sülfit alerjisi olan kişiler için hayati önem taşımaktadır
  •  Enerji verici özelliğinden dolayı yorgunluğu giderir. Siyatik şikâyetlerini azaltır

Diğer Faydaları

  • Bol miktarda magnezyum içeren astım hastalığına iyi gelir.
  • Fasulyenin bol miktarda çinko içermesi göz sağlığına faydalıdır.
  • Aknelerin önlenmesinde etkilidir.
  • Demir, bakır, magnezyumu bol miktarda içerdiğinden dolayı saç sağlığına faydalıdır.
  • İçeridği mineraller aynı zamanda tırnak sağlığını korur.
  • İçerdiği amino asitler, glukoneogenez,yağlı asitler, lipitler hemoglobin sentezi metabolizmasını korumaya yardım eder. Böylece, sağlıklı cilt bakımı için kullanışlı faydalı olur.       

 

Ne kadar fasulye tüketilmeli?

 Fasulyenin zengin içeriği dikkate alındığında haftada en az 2-3 tabak kuru fasulye tüketilmelidir. Fasulyenin en bilinen sorunun olan gaz sorununun önlemek için pişirmeden önce 9-10 saat suda bekletilebilir. Gaz yapan oligosakkaritler ıslatma suyuna geçer ve böylelikle fasulye rahatça  pişirilip yenebilir.

Yasal Metin