×
Hakkımızda

Proteinler

Büyüme ve gelişme ile doku yenilenmesini, bağışıklık sistemini ve birçok hormonun çalışmasını sağlar. Proteinler vücutta depolanmadığı için günlük olarak protein içeren besinler tüketilmelidir.

Günlük alınan enerjinin %10-20’si proteinden gelmelidir. 1 gram protein, 4 kkal’dir. Dünya Sağlık Örgüt’üne göre alınması gereken günlük protein miktarı günde 0.8 g/kg’dır; basit bir hesaplama ile 60 kg ağırlığındaki bir kişinin günlük alması gereken protein 0.8 x 60 = 48 gram’dır. Tabii bu bireylerin yaşına, cinsiyetine, iştah problemine ve egzersiz türü ve süresine göre değişir. Ağırlık kaybı sağlamak isteyen kişilerde proteinin tok tutucu özelliğinden faydalanıldığı için doğru miktar ve doğru çeşitlerle miktarı artırılabilir.

Proteinler iki şekilde bulunur;

1. Hayvansal Kaynaklı Protein

Et ve et ürünleri ile yumurtadan aldığımız; hayvansal kaynaklı ürünlerden gelen proteindir. Haftada 500 gramdan fazla kırmızı et tüketiminin kolon kanseri başta olmak üzere kanser riskini artırdığı bilinmektedir. Et ve et tüketiminin bir diğer negatif etkisi, içerdikleri kolesterol ve doymuş yağ içeriğinin fazla olmasıdır. Yani yüksek kaliteli protein tüketmiş olmanıza rağmen; yüksek miktarda aldığınız yağ ile de hem ağırlık yönetimi konusunda hem de kolesterol gibi hastalık yapıcı bir risk faktörüne maruz kalmış olunur.

2. Bitkisel Kaynaklı Protein

Bitkisel ürünlerden gelen proteindir. Baklagiller başta olmak üzere yer fıstığı, soya, kuru yemişleri örnek gösterebiliriz.

*Hayvansal ve bitkisel proteinlerin bir oranı olmalıdır; haftalık menülerinizde ne kadar bitkisel protein olursa hem gezegen hem de sindirim açısından yararlı olacaktır.